top of page
N52 N52N N53 - E60 E65 E85 E87 E90 E92
N52 N52N N53 wolnossące silniki benzynowe R6 w układzie DOHC dadatkowo wyposażone w system VANOS i VALVETRONIC (N52, N52N) a w N53 wtrysk bezpośredni (brak, valvetronica).
Dostępne w wielu wersjach mocowych, podstawowe z nich to:

N52B25 218KM
N52B30 258KM
N52B30N 272KM
N53B30 218KM

Następcy silników M52TU i M54. Zupełnie nowa konstrukcja podobnie jak poprzednik wyposażona w system zmiennych faz rozrządu VANOS i dodatkowo w system VALVETRONIC dzięki któremu z pozycji sterownika mamy pełną kontrolę nad momentem otwarcia zaworów jak i ich wzniosem. Od początku produkcji N52 zrezygnowano również z regulatora obrotów biegu jałowego tzw krokowca, jego rolę przejęła elektroniczna przepustnica. Silnik N52N czyli odświeżone N52 jako ostatni był produkowany z pośrednim wtryskiem paliwa. W jego następcy N53 zastosowano bezpośredni wtrysk co wymusiło zastosowanie wysokociśnieniowego układu paliwa. Silniki N53 w większości miały ograniczoną moc kolektorem ssącym którą łatwo można odzyskać montażem odpowiedniego kolektora oraz modyfikacją softu.


Oznaczenia sterowników:
-Siemens MSV70 - N52
-Siemens MSV80 - N52N
-Siemens MSD80 oraz MSD81 - N53


 
530i_Touring_Msport_LCI_59.jpg
Dostępne modyfikacje sterownika silnika Siemens MSV70 MSV80 i MSD80 - N52 N52N N53
***UWAGA*** Każda wymieniona modyfikacja sprawdzona w wielu autach (poza wersjami roboczymi lub beta). Gwarancja poprawnego działania!

-podniesienie mocy, indywidualne strojenia dowolnych setupów: seria, dolot, wydech, doładowanie kompresorem lub turbo
-EWS/IMMO OFF - usunięcie ews/immmo (sterownik MSV70 oraz niektóre MSV80)
-usunięcie sond lambda (za katalizatorami lub wszystkich, sondy stoją na stałych wartościach i są ignorowane, można również odpiąć w razie potrzeby, usuwanie przednich sond jest możliwe ale nie zalecane)
-usunięcie obsługi katalizatorów, podgrzewanie oraz zabezpieczenie przed przegrzaniem
-usunięcie pompy wtórnego powietrza
-usunięcie sondy NOX (N53, całkowita dezaktywacja systemu NOX, sonde można wypiąć)
-hard limiter/twarde odcięcie

-procedura startu/launch control (MSV70 wersja robocza, do przetestowania)
-ograniczenie obrotów maksymalnych na zimnym silniku, wraz z wzrostem temperatury możemy wyżej kręcić silnik (
MSV70 wersja robocza, do przetestowania)
-popcorn/pops&bangs/strzały/ognie z wydechu (z uwagi na wyjątkowo wydajne katalizatory zalecane ich usunięcie, zwłaszcza w przypadku N53)
-zmiana softu na inną pojemność (np 2.5-> 3.0 lub zmiana na mocniejsza wersję np e90 328i ->e90 330i lub 325i N53 ->330i N53)
-przesunięcie odcięcia obrotów w dowolne miejsce (np 7100rpm, tylko manual)
-zmiana wysokości wolnych obrotów (np 900rpm)
-zwiększenie otwarcia zaworów poprzez modyfikacje ustawień valvetronica (N52, N52N)

-usunięcie kontroli wypadania zapłonu w dowolnych obrotach (np poniżej 2000rpm)
-usunięcie ogranicznika prędkości VMAX
-konwersja automat->manual (w przypadku zmiany skrzyni automatycznej na manualną)
Realizacje:
E91 330i N52B30
Przyrost uzyskany standardowym strojeniem map paliwa, zapłonu, vanosów oraz zwiększeniem otwarcia zaworów
poprzez modyfikację valvetronika z pozycji sterownika silnika. Dodatkowo w aucie aktywowane delikatne strzały, 
usunięte sondy za katalizatorem oraz twarde odcięcie przy 7500rpm, jednak z punktu widzenia mocy kręcenie powyżej 7300rpm
nie ma sensu ponieważ moc zaczyna gwałtownie opadać.

 
wykres e91 330i n52b30.png
Nagrania po naszych modyfikacjach:

ADAMO Motorsport    Ul Rapackiego 22B/26    26-600 Radom    tel 506725948   Elektronika i diagnostyka samochodowa    adamochiptuning@gmail.com    adamomotorsport.pl

bottom of page